Personuppgifter och cookies
Bostadsrättsföreningen
Esplanaden 1 är ansvarig för dina personuppgifter. I denna policy
beskriver vi hur vi behandlar våra medlemmars, hyresgästers,
lokalhyresgästers och andrahandshyresgästers personuppgifter, t.ex.
uppgifter som du lämnar när du köper din lägenhet, när du kontaktar
styrelsen eller tecknar hyresavtal för garageplats. Policyn beskriver
också hur vi behandlar personuppgifter som samlas in via våra webbsidor.
Vi värnar om din integritet och det är viktigt att du tar del av
informationen om hur vi behandlar dina personuppgifter.
Information om dataskyddsförordningen (GDPR)
Föreningen och samarbetspartners (JM och SBC) håller hyresgästförteckning och medlemsbaserade register i form av medlemsförteckning, och pantregister samt avtal och handlingar för boendet, såsom för överlåtelse, medlemskap och för part, medlem och/eller lägenhet, specifika förhållanden och är därmed personuppgiftsansvarig. Ändamålet med registrering av eventuella personuppgifter är för att kunna genomföra aktuella uppdrag mellan boende/medlem och förening/hyresvärd. Behandling av personuppgifter sker i enligt dataskyddsförordningens (GDPR) regler. Utlämnande av personuppgifter enligt ovan (och enligt avtal) kan göras till personuppgiftsbiträden såsom mäklare och finansinstitut när detta är påkallat, såsom för överlåtelse och vid pantförskrivning samt vidare till myndigheter och revisorer samt avtalade förvaltare för föreningens uppdrag och administration.
Hemsidan
Vi lagrar ingen information om dig som person när du använder hemsidan. Dock finns ditt namn och inloggningsuppgifter sparade för dig som skapat en inloggning.
Kamerabevakning
För att förhindra och utreda brott. Vi behandlar då följande personuppgifter: Film och bild. Uppgifterna behandlas med stöd av den rättsliga grunden intresseavvägning. Uppgifterna sparas endast så länge som det är nödvändigt.
Lagring av personuppgifter
Vi sparar personuppgifter så länge det är nödvändigt för de ändamål som beskrivs i denna policy, t.ex. för att uppfylla våra skyldigheter enligt lag eller för att uppfylla vårt avtalsförhållande med hyresgästen. Eftersom behoven kan variera för olika typer av uppgifter och för olika typer av tjänster och sammanhang, varierar perioden vi sparar uppgifterna.
Kriterier som avgör lagringsfrist. De kriterier som huvudsakligen avgör hur länge personuppgifterna kommer att sparas är
- Anledningen till att vi använder uppgifterna, dvs använder vi uppgifterna för att uppfylla lagkrav så sparas de längre tid.
- Vilken typ av uppgifter det rör sig om, dvs en känslig uppgift om exempelvis hälsa sparas kortare tid än exempelvis kontaktinformation.
- Hur uppgiften sparas, dvs uppgifter som inte är pseudonymiserade sparas ofta kortare tid än om de är pseudonymiserade.
- Vilken relation vi har till dig, dvs om du är en befintlig, före detta eller potentiell medlem,
hyresgäst, styrelsemedlem.
Delning av personuppgifter
Vi anlitar olika leverantörer som utför tjänster för vår räkning, t.ex. fastighetsservice, ekonomisk och teknisk förvaltning, IT-leverantörer m.fl. Dessa leverantörer kan behöva behandla eller få tillgång till personuppgifter för att kunna utföra sina tjänster. Våra leverantörer är bundna av så kallade personuppgiftsbiträdesavtal och har inte rätt att använda personuppgifterna för egna ändamål.
Dina rättigheter
Du har enligt dataskyddsförordningen rätt att:
- begära ett utdrag av dina personuppgifter och information om hur de behandlas av oss,
- begära rättelse eller komplettering av dina personuppgifter,
- begära en tillfällig begränsning av vår behandling av dina personuppgifter, t.ex. medan en rättelse görs,
- begära att vi raderar dina personuppgifter (observera dock att om vi fortfarande har en berättigad anledning att spara uppgifterna enligt exempelvis lag eller avtal kan din begäran komma att avslås),
- inge ett klagomål till Integritetsskyddsmyndigheten om du anser att vår behandling är olaglig eller inte utförs på ett korrekt sätt, och - behandling som utförs med stöd av ett berättigat intresse har du alltid rätt att invända mot enligt dataskyddsförordningen. Vi kommer då att göra en intresseavvägning utifrån din specifika situation för att bedöma om det fortfarande är berättigat att behandla dina personuppgifter för det angivna syftet.
Vad gäller behandling som utförs med stöd av ett samtycke kan du alltid ta tillbaka ditt samtycke när som helst, och då ska personuppgifterna upphöra att behandlas. Behandling som utförts innan samtycket tas tillbaka ses dock fortfarande som laglig.
Automatiserad behandling (t.ex. i ett IT-system) som utförs med stöd av samtycke eller avtal där personuppgifterna samlats in direkt från dig omfattas av rätten till dataportabilitet, vilken innebär att du har en rätt att begära ut dina personuppgifter i ett format som är strukturerat, allmänt använt och maskinläsbart.
Kontaktuppgifter
Om
du har frågor om vår behandling av dina personuppgifter, hör av dig till
info@esplanaden1.se
Brf Esplanaden 1
Mältargatan 13 A
753 18 Uppsala.
Cookies eller kakor – en textfil som lagras i din dator
Vi använder så kallade cookies på vår hemsida.
En cookie är en liten textfil som lagras på din dator och som innehåller viss information, dock ingen personinformation. Cookies använder vi bara av rent tekniska skäl för att förbättra hemsidans funktionalitet.
Det finns två typer av cookies:
- permanenta cookies, som ligger kvar på din dator under en bestämd tid
- sessionscookies, som lagras tillfälligt i din dators minne under tiden som du är inne på en webbsida. Sessioncookies försvinner när du stänger din webbläsare.
Vi använder båda typerna av cookies.
Om du inte vill tillåta lagring av cookies på din dator kan du stänga av funktionen i din webbläsares inställningar. Detta innebär dock att vissa funktioner på vår hemsida inte kommer att fungera för dig.